reklama

Multikulturalizmus po francúzsky

Multikulturalizmus je definovaný ako stav prelínania a koexistencie rozličných kultúr. Ja som ten svoj intenzívne prežíval v Rennes vo Francúzsku pred dvoma rokmi, kde som študoval francúzsku lingvistiku. Do Rennes som odchádzal dosť neistý, pretože toto mesto som nepoznal a už vtedy som vedel, že v bretónskej metropole budem jediný Slovák.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Na moment, keď som stúpil na perón v Rennes, nikdy nezabudnem. So strachom v očiach som rozmýšľal kam mám ísť, kde je fakulta, kde je internát... Panika ma prepadla na tom istom peróne aj o desať mesiacov neskôr. Keď som odchádzal, trápilo ma, že tam nechávam kus života... Počiatočné obavy a neistota rýchlo opadli a začala sa integrácia zahraničných študentov z celého sveta. Postupne som sa naladil na francúzsky spôsob života, ktorý nepozná stres a hektickosť. To je najvýraznejší rozdiel medzi Slovákmi a Francúzmi.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Chvíle strávené s ostatnými „zahraničnými" prispievali k vzájomnému obohacovaniu a zásobovaniu sa zážitkami, ktoré v nás budú rezonovať navždy. Nestáva sa každý deň, že vaša kamarátka vypadne z lode, nastúpite do nesprávneho vlaku alebo za zúčastníte slovansko-japonského soirée. Takto a mnohorako inak sme objavovali čaro každého národa: Taliani a ich cestoviny a chuť do jedla, Španieli s nevyčerpateľným elánom, Nemci a Američania a ich vytrvalosť, jednoduchosť a srdečnosť Grékov, dôslednosť Rumunov. Všetci sme boli priateľmi, nehľadiac, že Ivan je z Mexika čerstvo zasiahnutého prasacou chrípkou, Lyuda z politicky nestabilnej Ukrajiny, alebo Martin z neznámeho Slovenska...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vďaka svojej slovenskej jedinečnosti široko-ďaleko som si uvedomil, že Slovák je aj Slovan. Všetci Slovania sme mali k sebe veľmi blízko a našiel som si medzi nimi veľa priateľov. Teším sa, keď niektorých z nich opäť uvidím ... už o tri týždne v "našom" Rennes.

Prijatie medzi domácich prebehlo dobre, aj keď Francúzi sú k cudzincom často nedôverčiví. Dokonca som spoznal mladých Francúzov, ktorí sa zaujímajú o Slovensko a chcú sa učiť slovenčinu. Na seminároch učitelia s nadšením rátali zahraničných študentov v skupine a vždy nám ochotne pomáhali. Kultúru francúzskeho vysokoškolského života sme ochutnali veľkou lyžicou - francúzsky tradičným štrajkom. Francúzi sa búrili proti reforme školstva. Študenti odmietali predĺženie štúdia, a preto barikádovali fakulty. Pedagógovia nesúhlasili s degradáciu ich spoločenského postavenia. Situácia bola veľmi napätá. No keď nepokoje a protesty neustávali ani po viacerých týždňoch, my "zahraniční" sme akosi o vec stratili záujem. Veď to išlo mimo nás. Keďže veci sa nehýbali takmer celý letný semester, bolo treba hľadať náhradný program - cestovanie po Francúzsku, pikniky, športová olympiáda, tematické večierky... Skrátka, nikde sme sa nenudili. A keby deň mal viac ako dvadsaťštyri hodín, tešili by sme sa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pocit, že mám priateľov na celom svete je krásny. Cítim sa byť nielen Slovákom, ale aj Európanom a svetovým obyvateľom. Čo je to teda štúdium v zahraničí? Je to síce trochu život mimo reality, ale pre mňa tu bude navždy pred, počas a po pobyte vo Francúzsku. Záleží na nás, aké bude počas a po, pretože takéto pobyty dokážu meniť ľudí. Mnohí sme sa prvýkrát dostali do situácie, že sme sa zo dňa na deň museli o seba starať sami - nákupy, varenie, pranie, žehlenie, upratovanie, spravovanie financií. Som spokojný, že som sa viac-menej dobrovoľne ocitol v tejto situácii...

Martin Pleško

Martin Pleško

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Študent, učiteľ a cestovateľ. Okrem toho mám rád literatúru, turistiku a pivo. A mojou devízou je zmätenosť. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu